Czy budowanie wielopoziomowych garaży pod- i nadziemnych jest konieczne? W wielu przypadkach – tak. Ilość dostępnej przestrzeni jest mocno ograniczona. Miasta, zwłaszcza ich centra, rosną w górę lub w dół. W związku z tym, wygospodarowanie miejsca dla stojących aut również wymaga tworzenia wielokondygnacyjnych budowli.
Taki kilkupiętrowy garaż może się jednak okazać niezbyt wydajny. Kolejki do wjazdu i wyjazdu, nierozsądne lokowanie pojazdów wewnątrz czy konieczność długotrwałego poszukiwania miejsca to obecnie przykry standard, który wielu z nas doświadcza. A gdyby tak coś zmienić i zwiększyć efektywność obiektu?
Rozpoznawanie tablicy rejestracyjnej (ANPR/LCR).
Rozwiązanie to spisuje się świetnie zwłaszcza w przypadku garaży, z których korzysta ograniczona liczba osób – na przykład w obiektach budowanych przy biurowcach. Montowana przy szlabanie wjazdowym kamera obejmuje polem widzenia front pojazdu i, zależnie od rodzaju instalacji, samodzielnie wyszukuje obszar z tablicą rejestracyjną i odczytuje z niej dane lub wysyła obraz do zewnętrznego serwera, który przeprowadza analizę. W ten sposób każdorazowe zatrzymanie się i prezentacja karty identyfikacyjnej przestają być konieczne, co zauważalnie przyspiesza cały proces wjazdu. Jest to szczególnie istotne w godzinach największego ruchu, na przykład o poranku, gdy dziesiątki samochodów wjeżdżają do garażu.
Mechanizmy ANPR (Automatic Number Plate Recognition) znajdują zastosowanie również w płatnych usługach. W takiej sytuacji zestawy kamer montowane są nie tylko przy szlabanach wjazdowych, ale również wyjazdowych. W ten sposób możliwe jest dokładne określenie czasu korzystania z parkingu.
Aplikacje.
Mogą być wykorzystywane jako rozwinięcie mechanizmów płatności za korzystanie z garażu za pomocą jednorazowych biletów. Rozwiązanie takie warto sprzęgnąć z opisywanym powyżej ANPR. Aplikacja na smartfonie jest w tej sytuacji powiązana z konkretnymi numerami rejestracyjnymi pojazdów, może posiadać własny rachunek prepaid lub korzystać bezpośrednio z kart płatniczych. Gdy kierowca pojawia się przy szlabanie wjazdowym, numer rejestracyjny pojazdu jest odczytywany i rozpoczyna się mierzenie czasu. Trwa ono, dopóki kamera przy bramce wyjazdowej nie rozpozna samochodu. W ten sposób można uniknąć kolejek do kas parkingowych i korków przy szlabanach.
Rezerwacje.
Tam, gdzie zapotrzebowanie na miejsca parkingowe dynamicznie się zmienia i nie zawsze można znaleźć wolną przestrzeń od ręki, dobrym rozwiązaniem może być mechanizm rezerwacji miejsc, realizowany za pomocą aplikacji czy nawet prostych wiadomości SMS. Użytkownik takiej usługi musi z pewnym wyprzedzeniem określić, od kiedy i na jak długo potrzebuje parkingu. Gdy rezerwacja uzyskuje potwierdzenie, wysyłane jest jednorazowe hasło lub kod QR. Są one ważne tylko przez określony czas. Kierowca wjeżdżając do garażu musi zeskanować kod lub wpisać na klawiaturze odpowiedni ciąg znaków – jeśli są one odpowiednie, szlaban podnosi się. W bardziej zaawansowanych systemach aplikacja może od razu podać odpowiedni identyfikator miejsca. System rezerwacji wykorzystuje płatność z góry za określony czas, może też wysyłać powiadomienia gdy ów czas kończy się. W takiej sytuacji użytkownik dostaje możliwość dokupienia, na przykład, dodatkowej godziny.
Nawigacja.
Według raportu INRIX z 2017 roku[1], kierowcy w USA spędzają aż 17 godzin rocznie w poszukiwaniu miejsca parkingowego. Wykorzystując rozwiązania IoT można ten czas znacząco skrócić. Dzięki sensorom możliwe jest określenie, które z wydzielonych przestrzeni są wolne. Idąc dalej, odpowiednie ekrany połączone z drogowskazami mogą pokazywać ilość dostępnych miejsc w poszczególnych sektorach, czy nawet alejach – a także pokazywać do nich trasę. Jest to rozwiązanie znane od lat. Współcześnie, za pomocą odpowiednich aplikacji, można je udoskonalić. Poprzez ciągły monitoring system jest w stanie zaproponować użytkownikowi optymalną lokalizację dla samochodu – wolne miejsce znajdujące się jak najbliżej wyjścia z garażu – a także pokazać wskazówki dotyczące dojazdu.
Open-source.
Niektóre z omawianych powyżej rozwiązań, zwłaszcza tych związanych z płatnościami, wykorzystują licencjonowane oprogramowanie i wymagają korzystania z usług firm trzecich. Inne, takie jak te związane z rozpoznawaniem symboli, mogą być oparte o otwartoźródłowe biblioteki i powszechnie dostępny sprzęt, taki jak mikrokomputery Raspberry Pi. Oznacza to, że zamiast korzystać z gotowych zestawów i rozwiązań każdy może spróbować samodzielnie stworzyć coś skrojonego pod jego potrzeby. Przy bardziej zaawansowanych instalacjach warto jednak skorzystać z pomocy specjalistów. Jedną z dziedzin, jakimi zajmujemy się w MIPSO, są rozwiązania dla inteligentnych garaży i parkingów. Na podstawie wymagań klienta tworzymy od podstaw system, który nie tylko spełni bieżące potrzeby, ale też posiada przestrzeń do rozwoju w przyszłości.
Czemu warto?
Kierowca w USA rocznie na samych opłatach za korzystanie z miejsca parkingowego marnuje średnio 97$ rocznie. Wynika to z wykupywania nadmiarowego czasu. Pozornie jest to dodatkowy zysk dla posiadaczy parkingów i garaży, ale w rzeczywistości nieefektywne wykorzystywanie tej przestrzeni powoduje straty po stronie klienta i dostawcy usługi. Dzięki rozwiązaniom IoT pozwalającym na optymalizację ilości zajętej przestrzeni można ten trend odwrócić. Klienci zapłacą mniej, ale będzie ich więcej – choćby przez wzgląd na redukcję kolejek do wjazdu.
Projekty MIPSO w dziedzinie rozwiązań parkingowych
W MIPSO zajmujemy się rozwiązaniami smart home, systemami parkingowymi i rezerwacyjnymi. W zależności od potrzeb klienta do produktów systemów parkingowych dodajemy różne funkcjonalności, takie jak opisane systemy rezerwacyjne, tworzenie aplikacji czy integrację z już istniejącymi. Do stworzenia takich systemów używamy różnych technologii, jak na przykład analiza obrazu czy GPS. W każdym etapie prac nad rozwiązaniami dbamy o aspekty bezpieczeństwa.
[1][1] https://www2.inrix.com/research-parking-2017